Projekat: Kreiranje / ažuriranje baze podataka o privrednim subjektima

ledis_slikaNavedeni Projekat u kome aktivno učestvuje Agencija za razvoj malih i srednjih preduzeća Srbac, će se koristiti s ciljem planiranja lokalnog ekonomskog razvoja (LER), i integrisanog razvoja regije opština Kozarska Dubica, Gradiška, Laktaši i Srbac. Specifično će se rezultati Projekata moći koristiti, odnosno Projekat će moći doprinositi slijedećim segmentima LER-a;

– Dobijanje BFC certifikata opštine i njegovo održavanje
– Informacije za GIZ-LEDIS projekat-modul za praćenje privrede
– Definisanje politike podsticaja i podrška razvoju preduzetništva
– Elementi za planiranje razvoja preduzetničke infrastrukture ( poslovne zone, inkubatori, preduzetnički centri, LRA)
– Elementi za implementaciju Strategije razvoja opštine
– Elementi za izradu investicionog vodiča
– Vođenje politike kadrova i zapošljavanja na opštinskom nivou
– Mogućnost identifikovanja konkretnih oblika pomoći konkretnom preduzetniku
– Dopunski elementi za izradu ili promjenu plana prostornog uređenja opštine
– Izvor podataka za strukturisanje Privredno-ekonomskog savjeta opštine
– Promo materijali opštine i privrede-katalog privrednika opštine
– Osmišljavanje privrednih sajmova

Predstavnici Agencije za razvoj MSP, ispred opštine Srbac prezentovali su modele prikupljanja informacija o stanju privrednih subjekata za različite potrebe. Gotovo u svim opštinama,a tako i u opštini Srbac, koriste se informacije od APIF-a, zatim podaci od Porezne uprave RS i podaci o zanatskim radnjama i o poljoprivrednicima iz vlastitih opštinskih Odjeljenja za privredu i Odjeljenja za poljoprivredu.
Predstavnici svih opština konstatovali su priličan broj nedostataka u službenim informacijama koje se mogu koristiti od APIF-a i Porezne uprave, tako da te informacije nisu dovoljno prihvatljive za razvojne potrebe opštine. Tako se na primjer u podacima Porezne uprave RS, opština Srbac u evidenciji zanatskih radnji nalazi 269 preduzetnika, a u praksi je poslovno aktivno njih oko 65.U evidenciji pravnih subjekata se nalazi 489 subjekata, a u praski je poslovno aktivno tek oko 80. Sve opštine smatraju ovaj projekat vrlo bitnim i važnim kao polazište mnogih aktivnosti usmjerenih na jačanje LER-a, prvenstveno za uvođenje BFC certifikata i LEDIS projekta.

Proces uspostave i provedbe – implementacije Projekata sastoji se od tri segmenta;

a) Inputi-ulazne informacije
b) Formiranje baze i analiza
c) Korisnost Projekata i distribucija korisnicima

Sam anketni upitnik treba da sadrži slijedeća područja;

I. Statusni podaci o privrednom subjektu
Podaci o registraciji, statističkom broju djelatnosti, odgovornim osobama, kontakt-osobi i komunikacijski podaci
Datum osnivanja i početak poslovne djelatnosti na području opštine
II. Podaci o poslovnim aktivnostima
Podaci o poslovnoj djelatnosti, proizvodni program i program usluga, tržište nabavke i tržište prodaje, struktura i kvaliteta kadrova i podaci o poslovnim okvirima koji definišu klasifikaciju preduzetnika po veličini -mikro, mali, srednji i veliki
(posebno je interesantno osigurati uvid u službenu registraciju pretežne djelatnosti koja se vodi APIF-u i pravu pretežnu djelatnost, kao i registrovano sjedište preduzeća u odnosu na lokaciju izvođenja glavne djelatnosti preduzeća)
III. Razvojni aspekt – planovi preduzeća
U ovom djelu ankete potrebno je dobiti informacije o razvojnim potencijalima kojima preduzeće raspolaže; prvenstveno materijalno financijski, kadrovski, tehničko tehnološki, tržišni i ostali potencijali uvjetuju ili pogoduju da preduzeće planira svoj investicijski razvoj ( novi inovativni proizvodi, potreba za preseljenjem iz urbane sredine, …)
Ukoliko preduzeće planira investicijski razvoj bitno je prikupiti informacije o stanju preduzetnika nakon ulaganja o veličini i lokaciji ulaganja i anketom usmjeriti preduzeće da popuni anketu u slijedećoj tački.
IV. Potrebe o poslovnim zonama i stav preduzeća o privlačenju investitora izvan opštine u zone opštine
Svakako je potrebno da svi anketirani odgovore na pitanje da li su upoznati sa svim zonama u opštini i zonama u regiji i to sa svim greenfield i brownfield prostorima i uvjetima ulaska u pojedinu zonu. Ukoliko su zainteresirani i traže razvojno rješenje sa ulaskom ulaganja u poslovnu zonu obavezno je da popune pitanja iz ove točke.
Pitanja za potencijalne investitore u poslovne zone formirana su u dodatku anketnog upitnika.
V. Poduzetnička klima u opštini i ocjena doprinosa opštine razvoju privrede
U ovom segmentu anketnog upitnika dobro je prikupiti stav preduzetnika, zatim potrebe preduzetnika i njegove preporuke o postojećim i o potrebnim aktivnostima koje bi trebala provoditi opštinska uprava u smislu jačanja lokalnog ekonomskog razvoja, a posebno sektora preduzetništva. U ovom segmentu bilo bi dobro dobiti stav značajnijih preduzetnika o privlačenju investitora iz drugih sredina na području opštine.
VI. Specifične potrebe anketiranog preduzeća
Ukoliko anketirano preduzeće smatra da anketom nije obuhvaćeno sve što želi i smatra potrebnim da se unese u bazu kao informacija treba mu ostaviti prostor da to izrazi ili da izrazi svoju specifičnu potrebu za koju očekuje konkretnu pomoć od lokalne razvojne Agencije ili od KLER-a
VII. Stav preduzeća o svrsi projekata
Na kraju ankete potrebno je pobrojiti prioritetne stavke svrhe Projekata i zamoliti anketiranu osobu da naznači svoja tri prioriteta sa oznakom vrednovanja 1.,2. i 3. za koje on smatra da su bitni za razvoj njihovog preduzeća i za razvoj opštine.

Metodologija anketiranja

• Kontaktni model ( „face to face“ ) kod samog preduzetnika, a anketu provodi član Projekata.
• Kontaktni model sa anketarima
• Dopisna anketa

Analiza prikupljenih podataka

Svaka anketa bi trebala imati odgovore na sve sadržaje iz svrhe baze podataka. Prikupljeni podaci moraju dati odgovore o stanju privrede i preporuke za poduzimanje mjera za promjene u smislu poboljšanja privredno – ekonomskog stanja. Preporuke trebaju uvažavati pozitivne stavove anketiranih preduzeća. Pored opšte analize i analiza po prioritetima iz anketa se može sublimirati ocjena poduzetničke klime što je vrlo bitna sastavnica BFC stanja u opštini.

Distribucija rezultata i ažuriranje

Rezultati baze i analiza prosljeđuju se odgovornim i nadležnim osobama i odjeljenjima za njihovo djelovanje ili naručiocima informacija u svrhu izrade posebnih projekata, a posebno je važno da se rezultati anketiranja i analiza proslijede preduzećima koja su anketirana. Anketirana preduzeća će iz takve povratne informacije dodatno moći sagledati važnost anketiranja i njihovo učešće u anketiranju. To je dobar model uspostave dijaloga između lokalne samouprave i privrednika.Za distribuciju i pregled baze privrednih subjekata treba koristiti službenu web stranice Agencije ili opštine.

Kao zaključno razmatranje može se konstatovati da baza podataka o privrednim subjektima i anketiranje od strane članova Projekata predstavljaju kvalitetan segment dijaloga između lokalne samouprave i preduzetnika i sredstvo za aktivno uključivanje preduzetnika u privredno ekonomski život zajednice.

Advertisements

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s